Realna, ale ukryta Obecność
Jednym z najbardziej mistycznych stanów Aniołów jest ich odniesienie do Eucharystii. Zastępy Aniołów przybywają zatem na Ziemię, aby składać hołdy Chrystusowi w Przenajświętszym Sakramencie. Chrystusowi, który zgodnie ze Swoją obietnicą udzieloną uczniom: A oto Ja jestem z wami przez wszystkie dni, aż do skończenia świata (Mt 28, 20) – zstępuje podczas sprawowania przez kapłana Ofiary Mszy św., poprzez Przeistoczenie uobecniony w Eucharystycznych Postaciach Chleba i Wina.
Na zewnątrz zaś ten Chleb i Wino pozostają w swoich kształtach, choć ich substancja (czyli to, czym jest) zostaje zmieniona, stając się Substancją Chrystusa, przez co jest możliwa Jego Rzeczywista Obecność pośród wszystkich wiernych na świecie. A choć Akt ten w istocie wymaga od ludzi wiary (tj. że wierzy się w Realną Obecność Jezusa Chrystusa w Najświętszym Sakramencie), to jednak z kolei Aniołowie i Święci posiadają jakiegoś rodzaju możność postrzegania Realnej Obecności, ukrytej pod Tymi Postaciami.
Chleb anielski
Eucharystia bywa też właśnie nazywana „chlebem anielskim”. Nie w znaczeniu, iż Aniołowie spożywają Ją – co jest niemożliwe z powodów ontologicznych; Aniołowie jako Istoty Duchowe nie posiadają bowiem funkcji trawiennych – gdyż są Czystymi Intelektami, poruszanymi Światłem. Ale to właśnie ta Duchowa Natura anielska pozwala im na rozpoznanie Realnej Obecności Chrystusa, Który jest ich Światłem, i Poruszycielem. Stąd całkiem odpowiednie i właściwe jest, aby Zastępy Aniołów przybywały również na Ziemię, by oddawać hołdy i adorować Swego Pana w Tej Postaci, w Jakiej dla dobra ziemskich wierzących, zechciał się tu objawić (Hoc est enim Corpus Meum, quod pro vobis tradetur – Hic est enim Calix Sanguinis Mei Novi et Aeterni Testamenti, qui pro vobis et pro multis efundetur
).
Łączność Nieba z Ziemią
Zresztą nawet w Kanonie Mszy św. jest zaznaczona ta łączność Nieba z Ziemią podczas Ceremonii Mszalnych za przyczyną anielską, co zostaje wyrażone słowami: Pokornie Cię błagamy, wszechmogący Boże, rozkaż, by ręce świętego Anioła Twego zaniosły Tę Ofiarę na niebiański Twój ołtarz, przed oblicze Boskiego Majestatu Twego, abyśmy wszyscy, tego ołtarza uczestnicy, pożywając przenajświętsze Ciało i Krew Syna Twego, otrzymali z niebios pełnię błogosławieństwa i łaski (Supplices te rogamus, omnipotens Deus: jube haec preferri per manus sancti Angeli tui in sublime altare tuum, in conspectu divinae maiestatis tuae; ut, quotquot ex hac altaris participatione sacrosanctum Filii tui Corpus et Sanguinem sumpserimus, omni benedictione caelesti et gratia repleamur).
Co św. Tomasz z Akwinu wyjaśniał w ten sposób, iż wówczas kapłan nie prosi o to, aby Postacie Sakramentalne zostały zaniesione do Nieba, ale wypowiada tę prośbę za ciało mistyczne (tj. Kościół), co w tym Sakramencie wskazuje, by Anioł asystujący przy Bożych Misteriach na Ziemi, modlitwy kapłana i ludu przedstawił Bogu –
wedle tego z Apokalipsy: I wzniósł się dym kadzideł, jako modlitwy świętych, z ręki anioła przed Bogiem (Ap 8, 4).
Aniołowie przynoszą Przenajświętszą Eucharystię